Arbeta vidare äldre elever

Genom uppföljningsuppgifter får eleverna bearbeta kunskaper och insikter som de tar med sig från utbytet. Det ger också underlag till bedömning. Här följer tips om hur ni kan arbeta vidare både mellan och efter träffarna.

Innehåll
Exit tickets
Samlad kunskap i klassen
Enskilda arbeten
Uppföljande aktiviteter
Tänk på!


Exit tickets

Tre frågor. Låt eleverna skriva ner en sak de har lärt sig, en sak de tyckte var intressant och en fråga som de fortfarande har.

Reality-check. Be eleverna skriva ner en sak som de fick veta som inte var som de trodde.

Samlad kunskap i klassen

Samtal i tvärgrupper. Dela in elevgruppen i smågrupper (ca 4 elever i varje) så att de inte sitter tillsammans med någon som de satt tillsammans med under träffen. Låt dem berätta för varandra om vad som kom upp i samtalen i sina grupper under mötet. Vad berättade de andra i gruppen om? Vad tyckte de var intressant? Vilka reflektioner fick de? Låt sedan varje grupp lyfta några saker i helgrupp.

Vad kommer vi tillsammans ihåg? Låt eleverna fundera enskilt ett litet tag, sedan prata med en annan elev och till sist lyfta tankarna i helgrupp. Skriv det som kommer upp på tavlan.

Berätta för varandra. Be eleverna berätta för personen bredvid om en sak som var intressant/kul. Lyft i helgrupp genom att eleverna berättar för resten av klassen vad den andra personen sa.

Enskilda arbeten

Skriftlig reflektion. Låt eleverna välja en frågeställning/undertema som pratades om under träffen (alternativt tilldela dem en fråga). Ge dem i uppgift att skriva en reflekterande text om vad de fick höra från de andra och sina egna perspektiv på frågan.

Loggbok. Om ni gör ett längre samarbete med flera träffar kan eleverna få i uppgift att svara på ett antal frågor efter varje träff och skriva ner sina svar och reflektioner i en loggbok. På så sätt kan du som lärare följa elevernas tankar och utveckling. Du kan till exempel använda några av exit-frågorna.

Uppföljande aktiviteter

Podcast. Låt eleverna i par eller smågrupper göra en podcast om ämnet som diskuterades. Instruktionerna kan varieras beroende på ämne – en podcast kan vara till exempel ett reflekterande samtal, en intervju eller en gestaltad berättelse. Ge en tidsgräns (eventuellt per elev om de samarbetar i grupp). Det här är även någonting de båda elevgrupperna skulle kunna göra tillsammans.

Digital uppföljningsträff. Om du som lärare märker att det finns frågor och nyfikenhet kvar efter träffen kan ni planera ett digitalt uppföljande möte. Det kan vara ett kortare möte/samtal med någon eller några specifika frågeställningar. Det kan också vara ett sätt att hålla samarbetet igång om det går tid mellan de fysiska träffarna.

Tänk på!

Efter en träff finns det ofta funderingar kring vad den andra elevgruppen tyckte om mötet. Då är det uppskattat att få återkoppling antingen i form av en muntlig sammanfattning från utvärderingar där du som lärare kan lyfta saker i den egna gruppen, eller i form av att få ta del av den andra elevgruppens efterarbeten. Dessa arbeten kan även ligga till grund för vidare arbete med eleverna i den egna gruppen eller fortsatt samarbete mellan grupperna.

Ett tackbrev eller tackmejl efter en träff är oftast väldigt uppskattat!