Samtalsmetoder

Samtal kan ske i olika former och ibland kan det behövas metoder för att säkerställa att alla deltagare får möjlighet att vara delaktiga. Formerna för samtalen behöver anpassas utifrån ämne, ålder, gruppdynamik och språknivå.

Innehåll
Frågekort
Roller i grupper


Frågekort

Frågekort underlättar vid samtal i grupp då det på ett naturligt sätt går att gå från en fråga till en annan när samtalet börjar dö ut. Det blir också ett sätt att undvika att samtalet blir en utfrågning, då alla i gruppen svarar på varje fråga.

Så här gör ni:

Skriv ut frågor på små kort eller papperslappar. Se till att alla grupper har en bunt lappar och lägg dem i en hög med texten neråt. En av gruppdeltagarna börjar med att dra ett kort och svarar på frågan. I tur och ordning svarar sedan de andra i gruppen på samma fråga. Låt samtalet fortsätta om det kommer upp följdfrågor. När det börjar dö ut drar nästa deltagare ett kort och svarar på den frågan och de andra följer efter, och så vidare.

Tips! Ni kan göra egna frågekort genom att skriva ut frågorna som eleverna har tagit fram eller anpassa några av frågeställningarna som står som inspiration i lektionsupplägget.

Tänk på! Det bör alltid finnas en möjlighet att säga pass om någon person inte vill dela med sig eller svara på en fråga.

Roller i grupper

I vissa grupper kan det vara en fördel att ge deltagarna tydliga ansvarsområden för att öka trygghet och delaktighet. Dessa roller kan varieras utifrån ämne, ålder och aktivitet.

Så här gör ni:

Bestäm vilka roller eller ansvarsområden som behövs för att samtalen i smågrupperna eller vald aktivitet ska fungera så bra som möjligt. Det kan exempelvis vara att fördela ordet, välja frågeställningar, ta anteckningar, skriva ner svåra ord, hålla koll på tiden och så vidare.