För att alla ska känna sig trygga, våga och vilja delta i samtal och aktiviteter är det viktigt att det finns en tydlig inramning och struktur för träffarna. Här får du tips och hittar material som ni kan ha som stöd i själva genomförandet av träffar.
Inled träffen
Hur vi inleder en träff sätter ton och stämning för samtalen. En gemensam start ger även möjlighet att säkerställa att alla deltagare har fått den information som de behöver. Lägg gärna fram instruktioner om moment/övningar i smågrupperna. Tänk då på att anpassa dem både utifrån språknivå och åldersgrupp – ta hjälp av varandra.
Här finns tips på vad som är bra att ha med i inledningen:
- Hälsa välkomna och ge en genomgång av vad ni ska göra, hur ni ska göra det och vilka tider som gäller. Skriv gärna ner tider och viktiga instruktioner på tavlan (eller liknande) för att underlätta förståelse.
- Repetera gärna varför ni ses och vad ni har gjort inför mötet – pepp!
- Berätta att ni i båda grupper har pratat om att man inte behöver svara på frågor om man inte vill. Det gör att det blir lättare att våga ställa frågor till varandra.
- Inspirera alla att bidra till ett bra samtal:
- Ni behöver inte hålla er till de förberedda frågorna. Ställ följdfrågor!
- Ni får gärna vända på frågorna, dvs ställa samma fråga tillbaka.
- Säg ifrån om ni inte förstår!
- Hjälp andra att förstå: prata långsamt och tydligt, använd alla språk ni kan inklusive kroppsspråk, visa bilder eller sök på telefonen, m.m.
- Hjälp varandra så att alla får prata.
- Om ni inte vill svara på en fråga kan ni t.ex. säga: Jag vill helst inte prata om det.
- Påminn om att de ska presentera sig i smågrupperna. Namn kan vara svårt att komma ihåg så namnlappar (t ex i form av klisteretiketter man kan sätta på tröjan) är alltid en bra idé och underlättar även för deltagarna att tilltala varandra.
- Vid behov kan ni prata om regler i rummet, t.ex. om det är ett känsligt ämne eller ni ser att elevgrupperna behöver det.
Dela in i grupper
Träffarna är i hög utsträckning uppbyggda kring samtal och aktiviteter i smågrupper. Vi rekommenderar att ni i den mån det är möjligt förbereder gruppindelningar, speciellt till första tillfället. Ni känner era elever, men ha i åtanke att det kan vara bra att blanda elever som brukar ha lättare att samtala och uttrycka sig med elever som tenderar att ta en mer inlyssnande roll. För lärare på sfi kan det vara en större utmaning att förbereda grupper då närvaro kan variera mycket, men tänk till kring modersmål, språknivå i svenska samt elevernas styrkor och förbered i den mån det går.
Den fysiska indelningen i grupperna kan ske med en gång när eleverna kommer till platsen för träffen eller efter det gemensamma välkomnandet.
Vi rekommenderar gruppstorlekar på runt 4-5 personer (2 till 3 personer från respektive klass). Om klasserna är mer ojämna till antalet kan antal personer i grupperna behöva anpassas utifrån det.
Gör icebreaker
Att träffa nya människor kan kännas lite nervöst. För att underlätta för deltagarna att initiera samtalen rekommenderar vi starkt att börja med någon enkel aktivitet eller icebreaker för att bryta isen.
Här finns tips på beprövade och anpassade icebreakers som kan göras i helgrupp eller i smågrupperna. Samtliga icebreakers är framtagna för att fungera för sfi-elever, men vissa kan behöva anpassas utifrån språknivå. I lektionsuppläggen finns temaknutna aktiviteter som i många fall också fungerar bra som icebreakers. Välj utifrån era elever och ert upplägg.
- Icebreakers för möten mellan sfi och yngre elever
- Icebreakers för möten mellan sfi och äldre elever
- Icebreakers för digitala möten
Samtala i smågrupper
Själva kärnan i utbytena utgörs av de samtal och aktiviteter som sker i smågrupperna. Målet är samtal där alla är aktiva och får komma till tals, där man måste lyssna – och ofta fråga – för att förstå. Ett möte där det finns respekt för varandras tankar och erfarenheter.
För att uppnå det kan man behöva anpassa formen för smågruppssamtalen, både utifrån ämnet och elevgrupperna. Mer styrda samtal kan öka både trygghet och delaktighet för elevgrupper som behöver större tydlighet. I andra grupper kan friare former istället öka delaktigheten och känslan av relevans. Fundera över för och nackdelar i relation till vad som passar era elevgrupper.
Här finns tips på hur man kan anpassa smågruppssamtalen:
Frågekort. Med frågekort kan man på ett naturligt sätt gå från en fråga till en annan i samtal. Det blir också ett sätt att undvika att samtalet blir en utfrågning tack vare att alla i gruppen är aktiva.
Skriv ut frågorna på små kort eller papperslappar. Se till att alla grupper har varsin uppsättning lappar i en hög på bordet. En av gruppdeltagarna börjar med att dra ett kort och läser frågan högt. I tur och ordning svarar sedan var och en i gruppen. Låt samtalet fortsätta om det kommer upp följdfrågor. När det börjar dö ut drar nästa deltagare ett kort att prata om, och så vidare.
Tänk på! Det bör alltid finnas en möjlighet att säga pass om någon person inte vill dela med sig eller svara på en fråga.
Grupprotation. Ofta är det bra att ge smågrupperna tid för att kunna fördjupa samtalen. Men, beroende på ämnet och på hur mycket tid man har på träffarna så kan det ibland vara fördelaktigt att göra grupprotationer, dvs att gruppkonstellationerna byts efter en viss tid. Ett smalt ämne behöver inte lika lång tid som ett bredare ämne och då kan det istället vara intressant att möta och prata med fler. Tänk dock på att känsliga ämnen kan vara jobbiga att prata om med många olika personer och att det då kan vara en fördel att sitta kvar i samma grupper.
Om samtalen börjar dö ut i vissa grupper kan ni låta deltagarna i just de grupperna byta plats med varandra.
Roller i grupper. I vissa fall kan det vara en fördel att ge deltagarna tydliga ansvarsområden. Rollerna kan varieras utifrån ämne, ålder och aktivitet.
Bestäm vilka roller eller ansvarsområden som behövs för att samtalen i smågrupperna eller vald aktivitet ska fungera så bra som möjligt. Det kan exempelvis vara att fördela ordet, välja frågeställningar, ta anteckningar, skriva ner svåra ord, hålla koll på tiden och så vidare.
Avsluta träffen
Att knyta ihop en träff med en gemensam avslutning ger både möjlighet att lyfta exempel som har kommit upp i smågruppssamtalen och att skapa goda förutsättningar för framtida samtal. Ett samtal som har en tydlig avslutning lämnar ofta ett starkare intryck än ett som tas över av andra ämnen eller rinner ut i sanden. Att låta några elever berätta vad de har pratat om eller tyckt blir också feedback till varandra, vilket brukar skapa en fin avslutande stämning och vara roligt för alla att höra. Glöm inte att tacka varandra.
Tips
Det kan vara givande att lägga in en avslutande övning eller aktivitet precis uppsamling i helgrupp. Det kan till exempel vara att deltagarna i sina smågrupper får göra en runda där alla nämner något som de tyckte var intressant under samtalet. De får då direkt feedback från varandra och steget att lyfta något i helgrupp under avslutningen blir mindre.
Ni kan också låta eleverna på hemmaplan ge en guidad tur av skolan. Ofta finns intresse för den andra elevgruppens skola och skolvardag. Smågrupperna kan då skickas iväg vid lite olika tidpunkter (när samtalen börjar sina). Prata om innan vad som är intressant att visa så att eleverna är förberedda. Var tydliga med att ni vill att de kommer tillbaka till den gemensamma avslutningen.
Tänk på!
Det är viktigt att anpassa tiden för samtalen till ämnet som ska pratas om. Ett smalt ämne behöver inte lika lång tid som ett bredare ämne. Även grupprotationer, det vill säga om deltagarna ska sitta i samma gruppkonstellation hela träffen, behöver anpassas utifrån ämne. Tänk på att känsliga ämnen kan vara jobbiga att prata om med många olika personer och att det då kan vara en fördel att sitta kvar i samma grupper. Om samtalen börjar dö ut i vissa grupper kan ni låta deltagarna i just de grupperna byta plats med varandra.