Hur hänger vad vi köper ihop med vad vi slänger? Samtal om konsumtion och avfall på olika håll i världen.

Livsstil och lycka, Fritid, Miljöfrågor, Klimat, Konsumtion och konsumenträtt
Samhällskunskap åk 4-6, Geografi åk 4-6, Svenska åk 4-6, Svenska som andraspråk åk 4-6, Geografi åk 7-9, Biologi åk 4-6, Kemi åk 4-6, Teknik åk 4-6, Hem- och konsumentkunskap åk 4-6, Biologi åk 7-9, Teknik åk 7-9, Hem- och konsumentkunskap åk 7-9
Samtal i smågrupper utifrån elevernas egna frågor
Deltagarna samtalar om konsumtion, avfall och återbruk utifrån personliga erfarenheter och tankar. Därigenom utforskar de gemensamt olika val och prioriteringar som görs på individnivå.
Så planerar du en träff
Alla lektioner har samma arbetsgång.
Planera tillsammans. Sätt ramarna för samarbetet tillsammans med läraren du ska samarbeta med.
Förbered eleverna. Introducera samarbetet, låt eleverna formulera frågor och grunda för givande samtal inför träffarna. Använd vår guide och stödmaterialet för yngre elever i grundskolan eller för sfi.
Utforma träffarna. Skapa en trygg och tydlig struktur genom att ha en gemensam introduktion och avslutning. Inled gärna med en eller flera icebreakers för att grupperna ska få lära känna varandra. Låt eleverna prata om frågorna de förberett och genomför valda aktiviteter. Ta hjälp av denna vägledning.
Arbeta vidare. Följ upp träffen och få underlag för bedömning genom fördjupande uppgifter. Här hittar du förslag om att arbeta vidare för åk 1-3, åk 4-6 respektive för sfi.
Frågeställningar
Här är ingångar till temat som ni som lärare kan inspireras av i planeringen av utbytet. Utifrån de områden ni ringar in formulerar deltagarna sedan frågor till personerna de ska träffa.
- Varför köper man saker och kläder?
- Vad är viktigt att köpa? Vad är inte viktigt? Vad är roligt/tråkigt att lägga pengar på?
- Om man kan välja vad man vill lägga pengar på, vad köper man då? Sparar man till något större, eller handlar man upp pengarna direkt?
- Var handlar folk där du bor/har bott? I butiker/på nätet/på marknader? Är det vanligt att shoppa som en fritidsaktivitet?
- Påverkar reklam vad vi köper?
- Har man köpt begagnade kläder eller saker någon gång? Hur är synen på att köpa begagnat där man bor/har bott?
- Hur gör man när något går sönder, brukar man reparera saker och kläder?
- Vad gör man med saker man inte vill ha längre? Ger man bort/säljer/slänger?
- Vad händer med det vi slänger? Hur ser sophantering ut i länder där man bor/har bott?
Aktiviteter
Kombinera gärna samtal i blandade smågrupper med att låta grupperna göra aktiviteter knutna till temat. Här är förslag att inspireras av och välja från.
- Onödigt! Be deltagarna att ta med sig en väldigt onödig sak till träffen (eller en bild på något de tycker är onödigt). De kan spana efter onödiga prylar till exempel i en butik, i reklam, i skolan eller hemma. Låt dem visa sakerna för varandra i smågrupper, en i taget berättar – var prylen kommer ifrån och varför den är onödig. Ni kan också göra en utställning i klassrummet.
- Något begagnat som du tycker om. Be deltagarna att ta med sig en begagnad sak/klädesplagg till träffen – något som man har fått av någon eller köpt begagnat. Låt dem visa sakerna för varandra en i taget och berätta om vad prylen/plagget kommer ifrån och varför man tycker om det.
- Den senaste saken jag köpte. Alla funderar ut vad som var den senaste saken/klädesplagget de köpte. Sedan berättar var och en (eventuellt tillsammans med en bild på saken/plagget som de sökt fram på telefoner/datorer). Hade du planerat att köpa saken/plagget, eller var det ett spontant köp? Är du nöjd med köpet? Har du använt saken/plagget?
- Vad är viktigast för miljön? Låt deltagarna i smågrupperna rangordna påståenden utifrån vad de tycker är viktigast att göra för miljön. Skriv ut påståendena på lappar och dela ut till varje grupp. Betona att det inte finns något rätt svar och uppmuntra eleverna att diskutera och argumentera.
- Att reparera i stället för att slänga
- Att sortera avfall så att det kan återvinnas
- Att köpa saker som håller/går att använda länge
- Att köpa närproducerat (saker och livsmedel som är tillverkade nära där man bor)
- Att inte slänga mat (att ta hand om maten så att den inte blir avfall i onödan)
- Att odla egen mat
- Att låna eller hyra i stället för att köpa
Koppling till kursmål
Samhällskunskap åk 4-6
Syfte
Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:
- kunskaper om sociala, ekonomiska, politiska, rättsliga och mediala förhållanden och strukturer i samhället
- förmåga att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv och kritiskt granska hur de framställs i olika källor.
Centralt innehåll
Samhällsresurser och fördelning
- Privatekonomi och relationen mellan arbete, inkomst och konsumtion.
- Exempel på skilda ekonomiska och sociala villkor för barn, i Sverige och i olika delar av världen.
Granskning av samhällsfrågor
- Aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
Geografi åk 4-6
Syfte
Undervisningen i ämnet geografi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
kunskaper om miljö- och utvecklingsfrågor utifrån ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling.
Centralt innehåll
Hållbar utveckling
- Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.
Biologi åk 4-6
Undervisningen i ämnet biologi ska syfta till att eleverna utvecklar nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och omvärlden. Eleverna ska därför ges möjligheter att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjligheter att använda kun¬skaper i biologi för att formulera egna och granska andras argument. Därigenom ska eleverna utveckla sin förmåga att kommunicera samt hantera praktiska och etiska valsituationer i frågor som rör miljö och hälsa. Eleverna ska även ges förutsättningar att söka svar på ämnesspecifika frågor med hjälp av olika typer av källor. På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande och tilltro till sin förmåga att hantera frågor som rör naturvetenskap och som har betydelse för dem själva och samhället
Centralt innehåll
Natur och miljö
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Teknik åk 4-6
Centralt innehåll
Teknik, människa, samhälle och miljö
- Några tekniska system och hur de påverkar människa och miljö, till exempel vatten- och avloppssystem och system för återvinning. Hur systemen har förändrats över tid och några orsaker till detta.
- Konsekvenser av teknikval: olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människa och miljö.
Kemi åk 4-6
Syfte
Undervisningen i ämnet kemi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:
- kunskaper om kemins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen, i samhället och i människokroppen.
Centralt innehåll
Kemin i naturen, i samhället och i människokroppen
- Råvarors förädling till produkter, till exempel metaller, papper och plast. Hur produkterna kan återanvändas eller återvinnas.
Hem- och konsumentkunskap åk 1-6
Syfte
Undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:
- Kunskaper om ekonomi och konsumtion i hemmet.
- Förmåga att värdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrån hur de påverkar hälsa, ekonomi och miljö.
Centralt innehåll
Levnadsvanor
- Resurshushållning av livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Åter¬vinning i hemmet och i närområdet och hur den fungerar.
Svenska åk 4-6
Syfte
- förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer,
- förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
- förmåga att söka information från olika källor och värdera dessa.
Undervisningen i ämnet svenska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:
Centralt innehåll
Tala, lyssna och samtala
- Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.
- Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
Texter
- Texter som kombinerar ord, bild och ljud samt texter i digitala miljöer. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Språkbruk
- Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
- Formellt och informellt språk. Skillnader i språkanvändning beroende på mottagare, syfte och sammanhang. Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier.
Informationssökning och källkritik
- Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet.
Svenska som andraspråk åk 4-6
Syfte
Undervisningen i ämnet svenska som andraspråk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:
- förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer,
- förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
- förmåga att söka information från olika källor och värdera dessa.
Centralt innehåll
Läsa och skriva
- Gemensam och enskild läsning. Läsrelaterade aktiviteter och strategier för att förstå, avkoda och tolka ord, begrepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.
Tala, lyssna och samtala
- Strategier för att förstå och göra sig förstådd när det egna svenska språket inte räcker till, exempelvis att be om förtydliganden, omformulera och använda olika språk som resurs.
- Olika former av strukturerade samtal, till exempel dialoger och intervjuer.
- Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser. Användning av sambandsord för att jämföra, motivera och exemplifiera.
- Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
Texter
- Texter som kombinerar ord, bild och ljud samt texter i digitala miljöer. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Språkbruk
- Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
- Formellt och informellt språk. Skillnader i språkanvändning beroende på mottagare, syfte och sammanhang. Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier.
Informationssökning och källkritik
- Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet.
Geografi åk 7-9
Syfte
Undervisningen i ämnet geografi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
kunskaper om miljö- och utvecklingsfrågor utifrån ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling.
Centralt innehåll
Hållbar utveckling
- Samband mellan ekonomisk och social levnadsstandard och faktorer som demografi, jämställdhet, utbildning och naturresurser.
- Lokalt, regionalt och globalt arbete för att främja hållbar utveckling.
Biologi åk 7-9
Undervisningen i ämnet biologi ska syfta till att eleverna utvecklar nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och omvärlden. Eleverna ska därför ges möjligheter att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjligheter att använda kun¬skaper i biologi för att formulera egna och granska andras argument. Därigenom ska eleverna utveckla sin förmåga att kommunicera samt hantera praktiska och etiska valsituationer i frågor som rör miljö och hälsa. Eleverna ska även ges förutsättningar att söka svar på ämnesspecifika frågor med hjälp av olika typer av källor. På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande och tilltro till sin förmåga att hantera frågor som rör naturvetenskap och som har betydelse för dem själva och samhället.
Centralt innehåll
Natur och miljö
- Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling.
Systematiska undersökningar och granskning av information
- Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör biologi. Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.
Hem- och konsumentkunskap åk 7-9
Syfte
Undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:
- Kunskaper om ekonomi och konsumtion i hemmet.
- Förmåga att värdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrån hur de påverkar hälsa, ekonomi och miljö.
Centralt innehåll
Levnadsvanor
- Resurshushållning. Ställningstaganden vid val och användning av livsmedel och andra varor. Hur produktion, transport och återvinning av livsmedel och andra varor påverkar människors hälsa, ekonomi och miljö.
Sfi
Syfte
- Utbildningen ska ge språkliga redskap att kommunicera och delta aktivt i vardags-, samhälls- och arbetsliv samt fortsatta studier.
- Eleven ska även ges möjlighet att utveckla olika strategier för hur man lär sig språk samt strategier för att stödja den egna kommunikationen.
- Undervisningen ska planeras och utformas tillsammans med eleven och anpassas till elevens intressen, erfarenheter, allsidiga kunskaper och långsiktiga mål.
Utbildningens mål och karaktär
Genom undervisningen i kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare ska eleven ges förutsättningar att utveckla:
- sin förmåga att läsa och skriva svenska,
- sin förmåga att tala, lyssna och samtala på svenska,
- sin förmåga att förstå talad och skriven svenska,
- sin förmåga att anpassa språket till olika syften, mottagare och situationer,
- ett gott uttal,
- insikter i hur man lär sig språk,
- inlärnings-, läs- och kommunikationsstrategier för sin fortsatta språkutveckling,
- sin förmåga att använda digital teknik och relevanta verktyg för lärande och kommunikation, samt
- sin förmåga att förhålla sig till information från olika källor.
Eleven ska också ges möjlighet att utveckla sin interkulturella kompetens genom att reflektera över egna kulturella erfarenheter och jämföra dem med företeelser i vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv i Sverige.