Vilken historia berättas i olika delar av världen? Hur syns och används dåtiden i nutiden?
Historia, Identitet, Källkritik, Framtid, Kultur, Statsskick och politik
Historia åk 7-9, Historia 1, Historia 2a
Samtal i smågrupper
Deltagarna delar berättelser om hur historia finns närvarande i nuet. Genom att ta del av varandras erfarenheter får de möjlighet att reflektera över hur historia kan användas i olika sammanhang och syften. Samtidigt tränar de sin förmåga att anpassa sitt språk till mottagare och situation.
Så planerar du en träff
Alla lektioner har samma arbetsgång.
Planera tillsammans. Sätt ramarna för samarbetet tillsammans med läraren du ska samarbeta med.
Förbered eleverna. Introducera samarbetet, formulera frågor och grunda för givande samtal med dina elever inför träffarna. Använd vår guide och stödmaterialet för åk 7-9 och gymnasiet eller för sfi.
Genomför träffar. Skapa en trygg och tydlig struktur genom att ha en gemensam introduktion och avslutning. Inled gärna med en eller flera icebreakers för att grupperna ska få lära känna varandra. Låt eleverna prata om frågorna de förberett och genomför valda aktiviteter. Ta hjälp av denna vägledning.
Arbeta vidare. Följ upp träffen och få underlag för bedömning genom fördjupande uppgifter. Här hittar du förslag för gymnasiet respektive för sfi.
Frågeställningar
Här är ingångar till temat som ni som lärare kan inspireras av när ni planerar utbytet.
- Är det viktigt att veta något om dåtiden? I så fall vad? Och varför?
- Finns det speciella händelser i landets/nationens historia som man upplever som extra viktiga?
- Har landet haft en kolonial historia (t ex varit koloniserat eller varit en kolonialmakt)? Finns det kvar spår av det idag?
- Väcker landets/nationens historia några känslor? (T ex ilska, sorg, stolthet, glädje, skam, trygghet.)
- Hur långt tillbaka i tiden känner man till sin familjs/förfäders historia?
- Hur får man kunskap om dåtiden? Är det mest genom t ex litteratur, tv/film, skolan eller andra människors berättelser?
- Vems historia får man lära sig mest om i skolundervisningen?
- Vad av det som händer nu bör man känna till om hundra år?
Aktiviteter
Kombinera gärna samtal i blandade smågrupper med att låta grupperna göra aktiviteter knutna till temat. Här är förslag att inspireras av och välja från.
- En historisk sak. Be deltagarna ta med en sak, eller en bild, som för dem representerar något från ett lands historia. Det kan t ex vara från landet man är född eller där man levt under en längre tid. Ge dem tid att visa och berätta för varandra i sina smågrupper.
- Den viktigaste historiska personen. Be deltagarna var och en för sig svara på frågan: Vilka tycker du är de viktigaste personerna genom historien? (Max tre personer, kan också räcka med en person.) Ge dem sedan tid att berätta för varandra i smågrupperna vilka de har valt och varför. Har några valt samma? Är det flest män eller flest kvinnor?
- Nu eller då? Be deltagarna att fundera på en tid i historien som de hade velat besöka/leva i. Låt dem berätta för varandra i smågrupperna. Varför har de valt just den tiden? Hur tror de att deras liv hade sett ut om de levde då?
- Gator och torg. Be deltagarna ta fram en stad de har bott i på t ex Google Maps. Finns det gator/platser döpta efter personer eller händelser? Ge grupperna tid för att visa en eller två platser och berätta för varandra. Vilka var personerna eller händelserna som har fått ge namn åt stadens platser? (Aktiviteten kan med fördel förberedas innan träffen.)
- Frågekort. Låt deltagarna samtala utifrån frågekort. Ta hjälp av ovanstående frågeställningar och/eller samla in deltagarnas egna frågor. Lärarna förbereder och skriver ut en uppsättning till varje samtalsgrupp. Låt deltagarna under träffen ta upp ett kort i taget och samtala utifrån frågan. När alla har fått prata och ämnet är uttömt plockar de upp ett nytt kort.
Tänk på!
Deltagarna är inte representanter. Vissa personer kan ha ett större intresse och/eller bredare kunskap i temat, medan andra behöver ha en personlig ingång (dvs. att frågeställningar kopplas till den egna och familjens erfarenheter). Se till att deltagarna i båda grupperna har det med sig när de formulerar frågor och i samtalen under träffarna.
Koppling till kursmål
Historia åk 7-9
Syfte
Genom undervisningen i ämnet historia ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer.
- förmåga att reflektera över hur historia kan brukas i olika sammanhang och för olika syften.
Centralt innehåll
- Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter.
- Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa opinion eller legitimera makt.
- Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur individer och grupper använder historia för att kritisera samtida fenomen och påverka våra föreställningar om framtiden.
Historia 1
Syfte
Undervisningen i ämnet historia ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om tidsperioder, förändringsprocesser, händelser och personer utifrån olika tolkningar och perspektiv.
- Förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden.
- Förmåga att undersöka, förklara och värdera användningen av historia i olika sammanhang och under olika tidsperioder.
Centralt innehåll
- Hur individer och grupper använt historia i vardagsliv, samhällsliv och politik. Betydelsen av historia i formandet av identiteter, till exempel olika föreställningar om gemensamma kulturarv, och som medel för påverkan i aktuella konflikter.
Historia 2a
Syfte
Undervisningen i ämnet historia ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om tidsperioder, förändringsprocesser, händelser och personer utifrån olika tolkningar och perspektiv.
- Förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden.
- Förmåga att undersöka, förklara och värdera användningen av historia i olika sammanhang och under olika tidsperioder.
Centralt innehåll
- Tematiska fördjupningar när det gäller historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen, till exempel lokalhistoria, global migration och kulturmöten, olika historiska världsbilder, synen på jämställdhet och människors värde, moderna mediers framväxt samt resursutnyttjande och människors förhållande till naturen.
- Hur historia används inom olika kulturformer. Betydelsen av olika historiska teman inom olika genrer, till exempel film, litteratur och musik samt inom olika former av ungdomskultur.
Sfi
Syfte
- Utbildningen ska ge språkliga redskap att kommunicera och delta aktivt i vardags-, samhälls- och arbetsliv samt fortsatta studier.
- Eleven ska även ges möjlighet att utveckla olika strategier för hur man lär sig språk samt strategier för att stödja den egna kommunikationen.
- Undervisningen ska planeras och utformas tillsammans med eleven och anpassas till elevens intressen, erfarenheter, allsidiga kunskaper och långsiktiga mål.
Utbildningens mål och karaktär
Genom undervisningen i kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare ska eleven ges förutsättningar att utveckla:
- sin förmåga att läsa och skriva svenska,
- sin förmåga att tala, lyssna och samtala på svenska,
- sin förmåga att förstå talad och skriven svenska,
- sin förmåga att anpassa språket till olika syften, mottagare och situationer,
- ett gott uttal,
- insikter i hur man lär sig språk,
- inlärnings-, läs- och kommunikationsstrategier för sin fortsatta språkutveckling,
- sin förmåga att använda digital teknik och relevanta verktyg för lärande och kommunikation, samt
- sin förmåga att förhålla sig till information från olika källor.
Eleven ska också ges möjlighet att utveckla sin interkulturella kompetens genom att reflektera över egna kulturella erfarenheter och jämföra dem med företeelser i vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv i Sverige.